РЕКОМЕНДАЦІЇ МТСБУ. До якого розміру збитку водіям, причетним до ДТП, не потрібно інформувати ДАІ, а лише страховика
До якого розміру збитку водіям, причетним до ДТП, не потрібно інформувати ДАІ, а лише страховика?
«У разі оформлення документів про дорожньо-транспортну пригоду без участі уповноважених на те працівників Державтоінспекції МВС України розмір страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, не може перевищувати максимальних розмірів, затверджених Уповноваженим органом за поданням МТСБУ»
(Абз. 2 п. 36.1 ст. 36 Закону, у редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування»).
«Якщо водії транспортних засобів скористалися правом, передбаченим пунктом 33.2 статті 33 цього Закону, страховик відшкодовує виключно шкоду, визначену статтями 29 та 30 цього Закону»
(Абз. 3 п. 36.3 ст. 36 Закону, у редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування»).
«Стаття 122-4. Залишення місця дорожньо-транспортної пригоди
Залишення водіями транспортних засобів, іншими учасниками дорожнього руху на порушення встановлених правил місця дорожньо-транспортної пригоди, до якої вони причетні, – тягне за собою накладення штрафу від п’ятнадцяти до вісімнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин, або адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб»
(ст. 122-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
«2.10. У разі причетності до дорожньо-транспортної пригоди водій зобов’язаний:
а) негайно зупинити транспортний засіб і залишатися на місці пригоди;
б) увімкнути аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки відповідно до вимог пункту 9.10 цих Правил;
в) не переміщати транспортний засіб і предмети, що мають причетність до пригоди;
г) вжити можливих заходів для надання першої медичної допомоги потерпілим, викликати карету швидкої медичної допомоги, а якщо це неможливо, звернутися за допомогою до присутніх і відправити потерпілих до лікувального закладу;
ґ) у разі неможливості виконати дії, перелічені в підпункті “г” пункту 2.10 цих Правил, відвезти потерпілого до найближчого лікувального закладу своїм транспортним засобом, попередньо зафіксувавши розташування слідів пригоди, а також положення транспортного засобу після його зупинки; у лікувальному закладі повідомити своє прізвище та номерний знак транспортного засобу (з пред’явленням посвідчення водія або іншого документа, який посвідчує особу, реєстраційного документа на транспортний засіб) і повернутися на місце пригоди;
д) повідомити про дорожньо-транспортну пригоду орган чи підрозділ міліції, записати прізвища та адреси очевидців, чекати прибуття працівників міліції;
е) вжити всіх можливих заходів для збереження слідів пригоди, огородження їх та організувати об’їзд місця пригоди;
є) до проведення медичного огляду не вживати без призначення медичного працівника алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, які входять до офіційно затвердженого складу аптечки)»
(п. 2.11 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306, далі – ПДР).
«У разі настання дорожньо-транспортної пригоди за участю транспортних засобів, зазначених у чинному договорі обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності, за умови експлуатації таких транспортних засобів особами, відповідальність яких застрахована, відсутності травмованих (загиблих) людей, а також за умови досягнення згоди водіїв таких транспортних засобів щодо обставин скоєння дорожньо-транспортної пригоди, за відсутності у них ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, та у разі складення такими водіями спільного повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду відповідно до встановленого Моторним (транспортним) страховим бюро зразка. У такому випадку водії згаданих транспортних засобів після складення ними зазначеного в цьому пункті повідомлення звільняються від обов’язків, передбачених підпунктами “д”-“є” пункту 2.10 цих Правил»
(Абз. 3 п.2.11 ПДР, у редакції передбаченій постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2011 р. № 1029).
«9. Не підлягають обліку пригоди (небезпечні випадки), що сталися:
….
за участю транспортних засобів, зазначених у чинному договорі обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності, за умови експлуатації таких транспортних засобів особами, відповідальність яких застрахована, відсутності травмованих (загиблих) людей, а також за умови досягнення згоди водіїв таких транспортних засобів щодо обставин скоєння дорожньо-транспортної пригоди, за відсутності у них ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, та у разі складення такими водіями спільного повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду відповідно до встановленого Моторним (транспортним) страховим бюро зразка»
(витяг із п. 9 Порядку обліку дорожньо-транспортних пригод, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2005 р. № 538, у редакції передбаченій постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.2011 р. № 989).
Пунктом 33.2 статті 33 Закону визначені підстави «спрощеного оформлення ДТП» (абзац перший), право залишити місце ДТП та звільнення від обов’язку інформувати ДАІ про її настання (абзац другий) та обмеження щодо максимального розміру виплати страхового відшкодування (абзац третій).
Законом не встановленні обмеження щодо застосування «спрощеного оформлення ДТП» у залежності від розміру шкоди, заподіяної внаслідок цієї пригоди. Натомість, якщо водії-учасники ДТП скористалися правом «спрощеного оформлення ДТП», то страховик, керуючись абзацом третім пункту 33.2 статті 33, абзацом другим пункту 36.1 та абзацом третім пункту 36.3 статті 36 Закону здійснить виплату лише за шкоду, пов’язану із фізичним знищенням або пошкодженням транспортного засобу потерпілого, у розмірі, що не перевищує максимального, затверджених Держфінпослуг за поданням МТСБУ.
З метою реалізації зазначеного у абзаці другому пункту 33.2 статті 33 Закону права водіїв залишити місце ДТП та звільнення їх від обов’язку інформувати ДАІ про її настання, до ПДР внесені відповідні зміни. Так, згідно з абзацом 3 пункту 2.11 ПДР передбачено, що водії, які скористалися правом «спрощеного оформлення ДТП» звільняються від обов’язків: повідомити про ДТП орган чи підрозділ міліції, записати прізвища та адреси очевидців, чекати прибуття працівників міліції; вжити всіх можливих заходів для збереження слідів пригоди, огородження їх та організувати об’їзд місця пригоди; до проведення медичного огляду не вживати без призначення медичного працівника алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, які входять до офіційно затвердженого складу аптечки. Згідно з пунктом 9 Порядку обліку дорожньо-транспортних пригод, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2005 р. № 538, такі ДТП не підлягають обліку.
Залишення місця ДТП водіями, які на умовах, встановлених Законом, скористалися «спрощеним оформлення ДТП», відповідає положенням ПДР. А, відповідно, у їх діях відсутній склад правопорушення, передбаченого статтею 122-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
На підставі зазначеного, Дирекція МТСБУ вважає, що водії-учасники ДТП, які скористалися «спрощеним оформленням ДТП» на умовах, визначених Законом, звільняються від інформування ДАІ про її настання не залежно від розміру шкоди, заподіяної внаслідок цієї пригоди.
Залишити коментар
Ви повинні увійти чи зареєструватися, щоб додати коментар .