Зареєструватись

Логін

Пароль втрачено

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

РЕКОМЕНДАЦІЇ МТСБУ. Спрощене оформлення ДТП, якщо відсутній поліс ОСЦПВВНТЗ, але наявний страховий сертифікат «Зелена картка»

Чи поширюються норми щодо «спрощеного оформлення ДТП» у разі, якщо ДТП сталося за участю двох транспортних засобів і у одного із учасників цієї пригоди був поліс ОСЦПВВНТЗ, а у іншого:
а) відсутній поліс ОСЦПВВНТЗ?
б) наявний страховий сертифікат «Зелена картка», виданий іноземним страховиком?

«33.2. У разі настання дорожньо-транспортної пригоди за участю лише забезпечених транспортних засобів, за умови відсутності травмованих (загиблих) людей, а також за згоди водіїв цих транспортних засобів щодо обставин її скоєння, за відсутності у них ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, ці водії мають право спільно скласти повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду.

У такому разі водії транспортних засобів після складення зазначеного в цьому пункті повідомлення мають право залишити місце дорожньо-транспортної пригоди та звільняються від обов’язку інформувати Державтоінспекцію МВС України про її настання.

У разі оформлення документів про дорожньо-транспортну пригоду без участі уповноважених на те працівників Державтоінспекції МВС України розмір страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, не може перевищувати максимальних розмірів, затверджених Уповноваженим органом за поданням МТСБУ»

(п. 33.2 ст. 33 Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», далі – Закон, у редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування»).

«1.7. забезпечений транспортний засіб – транспортний засіб, зазначений у чинному договорі обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності, за умови його експлуатації особами, відповідальність яких застрахована»
(п. 1.7 ст. 1 Закону у редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування»).

«1. Договір страхування укладається в письмовій формі.

Договір страхування може укладатись шляхом видачі страховиком страхувальникові страхового свідоцтва (поліса, сертифіката)»
(ч. 1 ст. 981 ЦК України).

«4. Укладення договору страхування може посвідчуватися страховим свідоцтвом (полісом, сертифікатом), що є формою договору страхування»
(ч. 4 ст. 354 ГК України).

«Факт укладання договору страхування може посвідчуватися страховим свідоцтвом (полісом, сертифікатом), що є формою договору страхування»
(ч. 3 ст. 18 Закону України «Про страхування»).

«1.8. страховий поліс – єдина форма внутрішнього договору страхування, яка посвідчує укладення такого договору»
(п. 1.8 ст. 1 Закону у редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування»).

«1.11. страховий сертифікат “Зелена картка” – страховий сертифікат єдиної форми, що застосовується в країнах – членах міжнародної системи автомобільного страхування “Зелена картка”, які зазначені і не викреслені у такому сертифікаті»
(п. 1.11 ст. 1 Закону).

«10.3. Договори міжнародного страхування діють на території країн, зазначених у таких договорах. Договори міжнародного страхування, які діють на території країн – членів міжнародної системи автомобільного страхування “Зелена картка”, посвідчуються відповідним уніфікованим сертифікатом “Зелена картка”, що визнається і діє в цих країнах»
(п. 10.3 ст. 10 Закону).

«4. Усі претензії мають розглядатися Бюро цілковито автономно відповідно до нормативно-правових положень, які діють у країні, де сталася дорожньо-транспортна пригода, і які стосуються відповідальності, відшкодування потерпілим особам та обов’язкового автострахування; при цьому розгляд претензій здійснюється в найкращих інтересах страховика, який видав “зелену картку” чи поліс страхування, або, якщо слушно, відповідного Бюро»
(абз. 1 ст. 3(4) Процедурних правил, ухвалених Генеральною Асамблеєю Ради Бюро «Зелена Картка» на о. Кріт 30 травня 2002 року та змінені у м. Лісабон 29 травня 2008 року).

«40.1. МТСБУ є гарантом відшкодування шкоди:
на території країн – членів міжнародної системи автомобільного страхування “Зелена картка”, заподіяної власниками та/або користувачами зареєстрованих в Україні транспортних засобів, якщо такі власники та/або користувачі надали іноземним компетентним органам страховий сертифікат “Зелена картка”, виданий від імені страховиків – членів МТСБУ;
на території України, заподіяної водіями – нерезидентами, на умовах та в обсягах, встановлених законодавством про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності та принципами взаємного врегулювання шкоди на території країн – членів міжнародної системи автомобільного страхування “Зелена картка”, за інших обставин, визначених чинним законодавством про цивільно-правову відповідальність»
(п. 40.1 ст. 40 Закону).

«6.1. Вважати, що зміни до Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», які внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування» (№3045-ІV) у т.ч. щодо права оформлення ДТП без участі уповноважених на те працівників Державтоінспекції МВС України, розповсюджуюся лише по відношенню до договорів ОСЦПВВНТЗ, які укладенні не раніше 19 вересня 2011 року»
(п. 6.1 Протоколу № 279/2011
засідання Президії МТСБУ від 01.09.2011).

Пунктом 33.2 статті 33 Закону визначені чотири обов’язкові умови при одночасному настанні яких водії транспортних засобів, причетних до ДТП, отримають право на «спрощене оформлення ДТП»:
1) ДТП відбулося за участю лише забезпечених транспортних засобів;
2) відсутності травмовані (загиблі) людей;
3) водії цих транспортних засобів досягли згоди щодо обставин скоєння ДТП;
4) у цих водіїв відсутні ознаки алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

Отже, першою умовою «спрощеного оформлення ДТП» є причетність лише забезпечених транспортних засобів. Тобто, Закон встановив обов’язкову наявність договорів ОСЦПВВНТЗ у всіх водіїв-учасників ДТП, не залежно від того хто з них може визнаним відповідальним за її скоєння. Відповідно, якщо хоча б один транспортний засіб, що приймав участь у ДТП, не є забезпеченим, то водії не мають права на «спрощене оформлення ДТП».

Оскільки необхідною ознакою забезпеченого транспортного засобу є наявність відомостей про нього у чинному договорі ОСЦПВВНТЗ (пункт 1.7 статті 1 Закону), то факт забезпеченості транспортного засобу може посвідчуватися виключно відомостями, унесеними до такого договору.

Керуючись частиною першою статті 981 ЦК України, частиною четвертою статті 354 ГК України, частиною третьою статті 18 Закону України «Про страхування» та пунктами 1.8, 1.11 та 10.3 Закону встановлені дві форми договору ОСЦПВВНТЗ: поліс ОСЦПВВНТЗ та страховий сертифікат «Зелена Картка», дія якого поширюється на територію України. Таким чином, відсутність чинного полісу ОСЦПВВНТЗ (який, з огляду на п. 6.1 протоколу Президії МТСБУ № 279/2011 від 01.09.2011, укладений не раніше 19 вересня 2011 року) чи страхового сертифіката «Зелена картка», у якому внесена інформація про транспортний засіб, що приймав участь у ДТП, свідчить про незабезпеченість такого транспортного засобу.

Чинний страховий сертифікат «Зелена картка», у якому зазначена та не викреслена позначка UA, визнається підтвердженням наявності договору ОСЦПВВНТЗ, дія якого поширюється на територію України. На підтвердження зазначеного, Кабінет Міністрів України листом від 19.07.2005 за №5902/0/2-05 надав Європейській економічній комісії Організації Об’єднаних Націй та Раді Бюро «Зелена Картка» відповідні гарантії, зокрема пунктом 4 цього листа передбачено: «4. Уряд України буде приймати «зелені картки» як підтвердження того, що автомобілісти, які приїздять до країни, є застрахованими відповідно до вимог закону про обов’язкове страхування авто цивільної відповідальності перед третіми особами в Україні».


Leave a reply