Зареєструватись

Логін

Пароль втрачено

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Повернення (обмін) товару належної якості в магазин

Повернення (обмін) товару належної якості в магазин

Чи можна повернути товар належної якості в магазин, якщо Ви просто передумали? Чи захищає Закон України “Про захист прав споживачів” (далі – Закон №1023-XII) права споживачів у таких випадках? Давайте проаналізуємо та розберемось.

Обмін товару належної якості

Який товар можна вважати товаром належної якості? Для того щоб знайти відповідь на це запитання звернімось до п.13  ст.1 Закону №1023-XII.

Товар належної якості це товар, який відповідає вимогам, встановленим для цієї категорії продукції у нормативно-правових актах і нормативних документах, та умовам договору із споживачем.

Право обміняти товар належної якості є у споживача – покупця непродовольчого товару, у таких випадках:

  • товар не задовольнив покупця за формою
  • товар не задовольнив покупця за габаритами
  • товар не задовольнив покупця за фасоном
  • товар не задовольнив покупця за кольором
  • товар не задовольнив покупця за розміром
  • товар не задовольнив покупця з інших причин

Таким чином, ми бачимо, що частина 1 статті 9 Закону України “Про захист прав споживачів” (далі – Закон №1023-XII) не містить вичерпного переліку підстав коли товар належної якості може бути обміняний на аналогічний.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.Ч.1 ст. 9 Закону№1023-XII

Позиція Верховного Суду України з питань повернення (обміну) товару належної якості.

В узагальненні судової практики з розгляду цивільних справ про захист прав споживачів (2009 – 2012 рр.) від 01.02.2013р. з приводу обміну товарів належної якості Верховний Суд України зазначив наступне.

Вирішуючи справи про захист прав споживачів при придбанні ними товару належної якості, суди повинні мати на увазі, що відповідно до ст. 9 Закону № 1023-XII споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Така вимога покупця про обмін або повернення товару підлягає задоволенню протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем і якщо товар не використовувався, збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики та наявний розрахунковий документ.

Якщо у продавця немає необхідного для обміну товару, покупець має право розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару.

У постанові Пленуму Верховного Суду України №5 від 12.04.96р. “Про практику розгляду цивільних справ за позовами про захист прав споживачів” зазначив наступне.

При вирішенні спорів про право споживача на обмін товару належної якості необхідно враховувати, що правила ст.20 Закону щодо такого обміну поширюються на непродовольчі товари, які не включено до переліку товарів, що містяться у додатку №3 до постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. №172.

Вимоги споживача про заміну товару належної якості підлягають задоволенню, якщо їх заявлено протягом 14 днів з дня його придбання (не враховуючи дня купівлі), товар не може бути використаний споживачем за призначенням тому, що він не підійшов за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин, і при цьому споживачем збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також товарний чи касовий чек. Зазначений строк може бути відновлено судом, якщо споживач з об’єктивних причин був позбавлений можливості заявити вимоги продавцю протягом цього строку.

Обмін товару належної якості на аналогічний можливий, якщо:

  • з часу придбання товару до вимоги про обмін не пройшло більше ніж 14 днів
  • покупець має докази придбання товару саме в цьому магазині (чек, квитанція)
  • покупець має довести, що він не може використати придбаний товар за призначенням, з певних підстав
  • збережено товарний вигляд товару, його споживчі властивості, пломби, ярлики
  • товар відсутній у переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну

Якщо всі пункти дотримано, товар належної якості підлягає обміну на аналогічний, який підходить споживачеві за характеристиками.

Перелік товарів належної якості, які не підлягають обміну (поверненню).

Постановою Кабінету міністрів України від 19 березня 1994 р. №172 передбачено, що обміну (поверненню) не підлягають:

  1. Продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни
  2. Непродовольчі товари:
  • фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір
  • корсетні товари
  • парфюмерно-косметичні вироби
  • пір’яно-пухові вироби
  • дитячі іграшки м’які
  • дитячі іграшки гумові надувні
  • зубні щітки
  • мундштуки
  • апарати для гоління
  • помазки для гоління
  • розчіски, гребенці та щітки масажні
  • сурдини (для духових музичних інструментів)
  • скрипічні підборіддя
  • рукавички
  • тканини
  • тюлегардинні і мереживні полотна
  • килимові вироби метражні
  • білизна натільна, білизна постільна
  • панчішно-шкарпеткові вироби
  • товари в аерозольній упаковці
  • друковані видання
  • лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція,
  • пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір визначений покупцем (замовником)
  • аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом
  • вироби з натурального та штучного волосся (перуки)
  • товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо)
  • інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо)
  • ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння

Повернення товару належної якості

Повернення товару належної якості можливе, якщо:

  • дотримані вищевказані умови передбачені для обміну товару належної якості
  • аналогічного товару немає у продажу на момент обміну

Враховуючи наведене, слід прийти до висновку, що повернення товару та коштів за товар належної якості є можливим лише у випадку, якщо на момент обміну такого товару немає аналогічного товару, який би підходив споживачеві.


Leave a reply